Κυριακή 20 Φεβρουαρίου 2011

Πωλούν πλοία και εγκαταλείπουν γραμμές οι ακτοπλοϊκές εταιρείες

Δυσλειτουργίες προκαλεί η συνεχιζόμενη αύξηση της τιμής των καυσίμων στα συμβατικά και κυρίως στα ταχύπλοα επιβατηγά οχηματαγωγά πλοία. Σύμφωνα με τις τρέχουσες τιμές ο τόνος πετρελαίου διαμορφώθηκε στα 468 ευρώ, όταν πέρυσι, η μέση τιμή ήταν στα 390 ευρώ και το...2009 ήταν στα 290 ευρώ. Επισημαίνεται ότι η τιμή των καυσίμων που χρησιμοποιούν τα ταχύπλοα πλοία (catamaran και highspeed) ανήλθε στα 680 ευρώ. Οι δυσάρεστες αυτές εξελίξεις οδηγούν το μάνατζμεντ και τους βασικούς μετόχους των ακτοπλοϊκών εταιρειών να προβούν σε άμεσες διορθωτικές και αποτελεσματικές κινήσεις προκειμένου να εξορθολογίσουν τα οικονομικά τους και να μειώσουν δραστικά τις δαπάνες των πλοίων τους.

ΖΗΜΙΕΣ

Επισημαίνεται ότι οι εταιρείες κατέγραψαν ζημίες την περυσινή οικονομική χρονιά που υπερέβησαν τα 200 εκατ. ευρώ, ενώ για τέταρτη συνεχή χρονιά, οι εταιρείες που διαχειρίζονται πλοία στην Αδριατική είχαν ζημίες. Εξάλλου και οι προβλέψεις για την εφετινή χρονιά δεν είναι θετικές. Εκτιμάται ότι η μείωση της επιβατικής κίνησης θα κυμανθεί από 7 μέχρι και 15% σε ορισμένες γραμμές. Οι εταιρείες ήδη προχώρησαν σε επιχειρηματικές κινήσεις με στόχο τον περιορισμό των ζημιών στην τρέχουσα περίοδο και αρκετές από αυτές πούλησαν ή σχεδιάζουν να πουλήσουν πλοία τους. Σύμφωνα με τα υπάρχοντα στοιχεία τουλάχιστον δεκαπέντε επιβατηγά πλοία θα πουληθούν μέσα στις επόμενες ημέρες, ώστε οι εταιρείες, με τα χρήματα που θα εισπράξουν, να επιχειρήσουν να ρυθμίσουν τις δανειακές τους υποχρεώσεις και να εξορθολογίσουν τα οικονομικά τους.

Τα πλοία αυτά είναι σύμφωνα με πληροφορίες: Το «Νήσος Χίος», το «Αριάδνη», το «High speed 1», το «Φαίδρα», το «Σούπερ Φέρρυ», το «Αχαιός», «Αριστόβουλος», «Φλάινγκ Ντόλφιν Ερμής» και άλλα μικρότερα πλοία. Βέβαια, να αναφέρουμε ότι ναυπηγούνται δύο πλοία από την Blue Star Ferries, ενώ είναι υπό κατασκευή άλλα οκτώ μικρά πλοία, που όταν θα καθελκυστούν - μάλλον το 2012 - θα δρομολογηθούν στις τοπικές γραμμές, Θάσου - Καλαμωτής (πλοιοκτήτρια εταιρεία ΝΕΑΕ) , Κέρκυρας - Ηγουμενίτσας («Αγία Παρασκευή», πλοιοκτήτρια εταιρεία Ανοδος ΑΕ), Πέραμα - Παλούκια («Γλυκοφιλούσα», της ΘΕΟΣΙΠ ΝΕ, «Φιλόθεος» της εταιρείας Λειβαδάς ΝΕ και «Δημήτριος Σ» της «Αγιος Δημήτριος ΝΕ»), Πειραιά - Αίγινα, («Εμπεδοκλής» της Αιαντειακή ΝΕ), Πόρου - Γαλατά («Ιωάννης VR», της εταιρείας Πορθμείου Πόρου ΝΕ), Αιδηψού - Αρκίτσα («Ωκυρροή» της Ωκυρροής ΝΕ).

ΔΡΟΜΟΛΟΓΙΑ

Ωστόσο, οι εταιρείες σχεδιάζουν να πουλήσουν πλοία, να τα αποσύρουν από διάφορες γραμμές και να μειώσουν τα δρομολόγιά τους για να μειώσουν τις δαπάνες. Για παράδειγμα, η Aegean Speed Lines θα δρομολογήσει δύο από τα τρία καταμαράν που διαθέτει. Επίσης, στη γραμμή Χίου - Μυτιλήνης, η ΑΝΕΚ απομακρύνει το επιβατηγό οχηματαγωγό πλοίο της «Λισσός» και θα μείνουν στη γραμμή δύο εταιρείες. Η Ναυτιλιακή Εταιρεία Λέσβου με τα πλοία «Μυτιλήνη» και «European Express» και η Hellenic Seaways με το «Νήσος Χίος».

Εξάλλου, στη γραμμή των Δωδεκανήσων, η Hellenic Seaways αποφάσισε να πουλήσει το επιβατηγό οχηματαγωγό πλοίο «Νήσος Ρόδος» και να μην το αντικαταστήσει με άλλο. Στη γραμμή αυτή θα μείνει μόνη της η Blue Star, που διαθέτει τρία πλοία. Επίσης, στη γραμμή των Χανίων, σύμφωνα με όλες τις πληροφορίες, η Blue Star φέρεται αποφασισμένη να αποσύρει το μοναδικό πλοίο της από τη συγκεκριμένη γραμμή. Ετσι, η ΑΝΕΚ θα ωφεληθεί τα μέγιστα στη γραμμή των Χανίων. Επίσης, από τη γραμμή του Αργοσαρωνικού, θα φύγουν δύο πλοία. Πρόκειται για το πλοίο «Φαίδρα» του Γιάννη Ι. Λεφάκη που πουλήθηκε και για το «Πρωτέας» της ΑΝΕ Σύμης.

Μόνο στη γραμμή του Ηρακλείου Κρήτης η κατάσταση θα παραμείνει ως έχει, δεδομένου ότι είναι η πιο κερδοφόρα γραμμή. Υπενθυμίζεται ότι τη γραμμή εξυπηρετούν τρεις εταιρείες: Οι Μινωικές Γραμμές, η ΑΝΕΚ και η Superfast. Ο συνολικός τζίρος στη γραμμή του Ηρακλείου - Πειραιά είναι 70 εκατ. ευρώ, ποσό που διαμορφώθηκε ύστερα από τον ανταγωνισμό των τριών εταιρειών. Ο τζίρος το 2008, όταν ήταν δύο εταιρείες ήταν στα 100 εκατ. ευρώ.

ΕΠΙΔΟΤΟΥΜΕΝΕΣ
Επίσης να αναφέρουμε όσον αφορά τις επιδοτούμενες γραμμές, ότι εξασφαλίσθηκαν 8 εκατ. ευρώ για τις «ορφανές» γραμμές από το υπουργείο Οικονομικών και μέσα στις επόμενες ημέρες θα γίνει προκήρυξη για την κάλυψη των αγόνων γραμμών: Ηράκλειο, Σητεία, Κάσος, Πηγάδια, Κάρπαθος, Ρόδος και επιστροφή. Θήρα, Κάσος, Πηγάδια, Κάρπαθος, Διαφάνι, Χάλκη, Ρόδος και επιστροφή. Θεσσαλονίκη, Σίγρι, Χίος, Καρλόβασι, Κάλυμνος, Κως, Ρόδος. Πυθαγόρειο - Αγαθονήσι και επιστροφή. Ψαρά ή Μεστά - Σίγρι, Λήμνος και επιστροφή. Η «ορφανή» γραμμή Θεσσαλονίκη, Σποράδες, Κυκλάδες, Ηράκλειο Κρήτης, κατά πάσα πιθανότητα δεν θα επαναπροκηρυχθεί ως ασύμφορη.
Τέλος, να τονίσουμε ότι η Blue Star Ferries θα αποδρομολογήσει το «Σούπερ Φέρρυ» από τη Ραφήνα, αλλά θα το αντικαταστήσει με το «Blue Star Ithaki». Ωστόσο, τον Ιούνιο θα έρθει ένα νεότευκτο πλοίο της Blue Star, το «Δήλος», το οποίο θα δρομολογηθεί στη γραμμή Πειραιάς - Πάρος - Νάξος - Ιος - Θήρα και θα αντικαταστήσει ένα από τα πλοία Blue Star Paros ή Naxos. To BS Paros προορίζεται για τη βασική γραμμή των Κυκλάδων και για τις άγονες, ενώ το BS Naxos θα δρομολογηθεί στη γραμμή Σύρος - Τήνος - Μύκονος.

ΤΟΥ ΣΑΒΒΑ Ν. ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ
mediashipping.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: