Αυτοί που τον γνωρίζουν περιγράφουν μια πολυσχιδή και ανεξερεύνητη προσωπικότητα, αφιερωμένη στη ζωή των φιλοσόφων και στην ηθοποιία! Ο πρύτανης του Πανεπιστημίου Αθηνών Θεοδόσης Πελεγρίνης, πρόσωπο των ημερών, θα μπορούσε να είναι ένας μεγάλος δραματικός ηθοποιός, ένας σημαντικός θεατράνθρωπος, αλλά όχι ένας τεχνοκράτης πρύτανης.
Το πρωτοφανές αδιέξοδο της Νομικής και η ολιγωρία του, που στοίχισε στην ακαδημαϊκή κοινότητα την καταπάτηση του πανεπιστημιακού ασύλου, αποδεικνύουν ότι ο 63χρονος πανεπιστημιακός μάλλον διάλεξε λάθος δρόμο...Οι ηθοποιοί με τους οποίους συνεργάζεται τον θεωρούν πιο επαγγελματία ακόμη και από τους ίδιους. Εχει παίξει άλλωστε πρωταγωνιστής σε 14 θεατρικά έργα, ενώ αυτήν την περίοδο βρίσκεται στα σκαριά ακόμη μία παράσταση του πρύτανη. Μάλιστα οι περισσότεροι επικριτές του στο θέμα της Νομικής υποστηρίζουν ότι έχασε μέρος των αντανακλαστικών του, σε σχέση με την κατάληψη των μεταναστών, εξαιτίας των δοκιμών που κάνει για το νέο θεατρικό του.
Αλλο όμως το σανίδι, κι άλλο η διοίκηση του μεγαλύτερου ΑΕΙ της χώρας. Ως φαίνεται, η άσκηση καθηκόντων του πρύτανη... συνιστά «βαριά καλογερική». Δεν είναι σαν κι αυτήν του θεάτρου, με το οποίο ασχολείται από ετών ο κ. Πελεγρίνης, όπου οι πράξεις και τα αποτελέσματά τους είναι μυθοπλασία. Η διοίκηση του Πανεπιστημίου είναι πραγματικότητα και είναι μια πολύ δύσκολη πραγματικότητα όταν τα αμφιθέατρα γίνονται καταυλισμοί λαθρομεταναστών.
Αλλη διάσταση
«Ως πρύτανης προσπαθώ να δώσω μιαν άλλη διάσταση στον θεσμό. Πιο ανθρώπινη. Αλλωστε, σκοπός μου ήταν και είναι να υπηρετήσω το Πανεπιστήμιο κι όχι να το εξουσιάσω. Για μένα η φράση εξουσιάζω αναλύεται... ως έξω η εξουσία» εξηγούσε σε συνέντευξή του ο πρύτανης του Πανεπιστημίου Αθηνών. Στην περίπτωση της Νομικής, όμως, η «εξουσία»... μπήκε μέσα στο Πανεπιστήμιο χωρίς να βρει το πρυτανικό εμπόδιο!
Ο πρώτος των πρώτων της Συνόδου των Πρυτάνεων, που θα περίμενε κανείς να είναι το «κλειδί» για τη λύση της κατάληψης των αιθουσών του Πανεπιστημίου από τους 237 μετανάστες, χάθηκε μέσα στις ίδιες τις αντιφάσεις του. Τη μια φέρεται να υποστηρίζει ότι ειδοποίησε τα όργανα της Πολιτείας για το συμβάν, και την άλλη ότι η Πολιτεία είχε την αρμοδιότητα να σταματήσει τα γεγονότα. Πολλοί θεωρούν ότι φάνηκε ακατάλληλος από την πρώτη στιγμή να διαχειριστεί μια τόσο σοβαρή κρίση ? κάλεσε, μάλιστα, τον πρωθυπουργό να λύσει ένα πρόβλημα της δικής του αρμοδιότητας.
Ωστόσο, πριν από λίγους μήνες εξελέγη πρύτανης του Πανεπιστημίου Αθηνών με ποσοστό 55%, ακριβώς για να μπορεί να διοικήσει το «νούμερο 1» ανώτατο ίδρυμα της χώρας.
Αντ' αυτού, κι ενώ από την περασμένη Δευτέρα ήταν σε εξέλιξη η διαδικασία της κατάληψης της Νομικής, εκείνος την ίδια στιγμή υπέγραφε πρωτόκολλο πολιτιστικής συνεργασίας με το Μέγαρο Αθηνών...
Ο ίδιος εμφανίστηκε, δηλαδή, να συνεχίζει την παράδοση την οποία υπηρετεί, κάνοντας ό,τι έκαναν σε ανάλογες κρίσεις και οι προκάτοχοί του: τίποτε.
Στο επίκεντρο οι καλλιτεχνικές του ανησυχίες
Διχάζει η πορεία του φιλοσόφου-πανεπιστημιακού
Ο Θεοδόσης Πελεγρίνης γεννήθηκε στο Σουδάν το 1948. Η ρίζα της καταγωγής του, όμως, βρίσκεται στην Κάρπαθο. Είναι καθηγητής Φιλοσοφίας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, όπου διδάσκει από το 1977, απόφοιτος της Φιλοσοφικής Σχολής και διδάκτωρ φιλοσοφίας του πανεπιστημίου του Εξετερ της Aγγλίας. Τον Νοέμβριο του 2010, ανέβηκε στη σκηνή του Μεγάρου Μουσικής για 14η φορά ως ηθοποιός. Η φιλοσοφία ήταν και είναι η ζωή του. Ομως ο έρωτας είναι η ηθοποιία... Οι καλλιτεχνικές ανησυχίες του πρύτανη ήταν και είναι κοινό μυστικό στους κόλπους της πανεπιστημιακής κοινότητας.
Οι συνάδελφοί του, παρακολουθώντας την πορεία του φιλοσόφου-πρύτανη, διχάζονται. Αλλοι θεωρούν ότι κρύβει μέσα του έναν καταπιεσμένο ηθοποιό κι άλλοι τον θεωρούν «γραφικό»... Ο ίδιος αφιερώνει το μεγαλύτερο μέρος της ημέρας του στο θέατρο και στις ατελείωτες πρόβες που αυτό συνεπάγεται. Μάλιστα συνηθίζει να λέει: «Μην επικοινωνείτε μαζί μου μεταξύ 6 το απόγευμα και 11 το βράδυ, γιατί είμαι στις πρόβες».
Εκτός από θέατρο
Εκπομπές σε ραδιόφωνο και τηλεόραση
Η πρώτη του επαφή με το θέατρο ήταν στα εφηβικά του χρόνια. Από το 2006, παρουσιάζει τη Φιλοσοφία στη Σκηνή, σειρά θεατρικών παραστάσεων που αναφέρονται στη ζωή και την πνευματική δράση κορυφαίων φιλοσόφων της αρχαιότητας και της νεότερης και σύγχρονης εποχής.
Ηδη, ολοκληρώθηκε ο πρώτος κύκλος που αναφέρεται στην αρχαία ελληνική φιλοσοφία, ενώ ο δεύτερος κύκλος, στον οποίο περιλαμβάνονται ο Καρτέσιος, ο Χιουμ, ο Καντ, ο Σοπενχάουερ, ο Νίτσε, ο Κίρκεγκορντ και ο Βιτγκενστάιν, ολοκληρώνεται οσονούπω.
Οι αναζητήσεις του ήταν πάντοτε σχετικές με το θέαμα. Το 1999 ξεκίνησε να παρουσιάζει εκπομπές στην τηλεόραση. Τα πρώτα δέκα επεισόδια είχαν τον τίτλο: «Tην ταυτότητά σας, παρακαλώ», το 2000 έκανε 13 εκπομπές με τίτλο: «Kαι το ταξίδι συνεχίζεται» και το 2002 την αποτελούμενη από 13 επεισόδια σειρά: «Η 25η Ωρα».
Συνεργάστηκε και με το Τρίτο Πρόγραμμα της Eλληνικής Pαδιοφωνίας, όπου το 2001 και το 2002 παρουσίασε, αντίστοιχα, τις καθημερινές εκπομπές «Εγχειρίδιο φιλοσοφίας» και «Λεξικό της Φιλοσοφίας».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου